Tijdelijk wonen en werken op bijzondere locaties

Betaalbare woon- en werkruimtes in leegstaand vastgoed. Flexibel, creatief en tijdelijk!

Wij bieden bescherming voor leegstaand vastgoed door betaalbare woon- en werkruimtes beschikbaar te stellen aan jongeren, studenten, alleenstaanden, samenwonenden, startende bedrijven, kunstenaars en andere creatieve ondernemers. Hier lees je alles over de verschillende overeenkomsten, selectiecriteria en werkwijze. Opzegtermijnen variëren van één tot drie maanden, waardoor flexibiliteit essentieel is. Zorg ervoor dat je altijd een backup adres hebt om op terug te vallen.

Vanwege het tijdelijke karakter van leegstaand vastgoed kunnen minderjarigen en gezinnen met minderjarige kinderen geen gebruik maken van deze ruimtes. 

Voordelen:

  • Unieke locaties
  • Flexibele contracten
  • Betaalbare woon- en werkruimte
  • Draag bij aan een veilige en leefbare omgeving
  • Geen wachtrijen, direct beschikbare ruimten
  • Wonen en werken met gelijkgestemden

Betaalbaar wonen en werken op unieke locaties, flexibel en voordelig met antikraak!

Ben je op zoek naar een flexibele en voordelige woon- of werkruimte? Dan is antikraak misschien iets voor jou! Met een antikraakovereenkomst maak je tijdelijk gebruik van een pand op basis van bruikleen. Je betaalt alleen een maandelijkse vergoeding voor servicekosten, meestal tussen de €100 en €300. Een groot voordeel: je kunt voor een lage prijs op unieke en bijzondere locaties wonen of ondernemen.

Flexibiliteit is essentieel bij antikraak. Er geldt een wederzijds opzegtermijn van 28 dagen, dus zorg altijd voor een back-up adres. We doen ons best om je bij beëindiging een nieuwe ruimte aan te bieden maar kunnen dit niet garanderen. Wel krijg je voorrang als je een betrouwbare bewoner of ondernemer bent geweest.

Wil je in aanmerking komen? Dan moet je aan enkele voorwaarden voldoen. Bekijk deze goed voordat je je inschrijft!

Tijdelijke verhuur: meer zekerheid, toch flexibel

Zoek je een tijdelijke woonruimte met iets meer zekerheid dan antikraak? Dan is tijdelijke huur een goede optie. Wij beheren regelmatig panden die te koop staan of op de nominatie staan voor sloop, zoals herstructureringsprojecten van woningcorporaties en zorginstellingen. Door deze panden tijdelijk te verhuren, behouden ze hun functie en blijft de leefbaarheid in de buurt gewaarborgd. We verwachten dan ook dat onze bewoners hieraan bijdragen met een actieve houding.

Hoewel tijdelijk, biedt deze vorm meer stabiliteit. Je krijgt een huurcontract van minimaal zes maanden en kunt daarna maandelijks opzeggen. Een groot voordeel is dat je bij een zelfstandige woning mogelijk in aanmerking komt voor huurtoeslag. Onze opzegtermijn bedraagt drie maanden.

Om in aanmerking te komen voor tijdelijke huur gelden extra voorwaarden. Zo moet je een IB60-formulier aanvragen. De specifieke eisen vind je in de advertentie van de betreffende woning.

We hebben ook regelmatig werkruimten beschikbaar op basis van verhuur. Lees hiervoor het aanbod goed door of neem contact op met een van onze medewerkers. Zij vertellen je graag alle ins en outs.

Vereisten

Om in aanmerking te komen voor een ruimte hebben wij een aantal vereisten; 

  • Je dient 18+ te zijn; 
  •  Geen huisdieren; 
  •  Regelmatige inkomsten; 
  • Je dient verzekerd te zijn: 
  • Woonruimte: geen inwonende minderjarige kinderen, WA en inboedelverzekering; 
  • Werkruimte: inboedelverzekering en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering; 
  • Roken is niet toegestaan; 
  • Verlening te geven aan onze pandcontroles, waarbij alle ruimten geïnspecteerd worden. De ruimten dienen er dan ook ten alle tijden netjes en verzorgd eruit te zien;
  • Geen strafrechtelijk verleden.

 

Afhankelijk van de contract vorm zijn er bij woonruimte op basis van verhuur soms wel inwonende kinderen toegestaan.

Werkwijze

Wij werken met een snelle, strenge en uitgebreide selectieprocedure. De vraag naar ruimte is groter dan het aanbod waardoor het ons niet altijd lukt iedereen persoonlijk te spreken. We werken zonder wachtlijsten en bekijken per object naar de meest geschikte kandidaten...

Stap 1:

Bekijk het aanbod en meld je (gratis) aan via het inschrijfformulier. Vermeld in het opmerkingen veld iets over jezelf en de huidige situatie. Bij werkruimte zijn we benieuwd naar je werkzaamheden. Vul je gegevens via het inschrijfformulier zo volledig mogelijk in.

Stap 2:

Zodra we de inschrijving binnen hebben zal er contact worden gezocht voor een intake. Het is dan ook van belang dat je telefonisch bereikbaar bent. Bij ons woon of werk je goedkoop, wij verwachten een actieve en verantwoordelijke houding. Oranje Steengoed kijkt naar je achtergrond en maakt daarna een keuze of je past bij het object

Stap 3:

​Na een positieve intake vragen we aanvullende documenten op, zoals een loonstrook, kopie van een geldig identiteitsbewijs en/of een uittreksel van de Kamer van Koophandel. Ook een verhuurdersverklaring en een IB60-formulier kunnen hier onderdeel van zijn. Zodra alle benodigde gegevens zijn ontvangen, beoordelen wij deze. Op basis daarvan wordt bepaald of je wordt uitgenodigd voor een afspraak op locatie.

Stap 4:

Een afspraak op locatie met de regiobeheerder. Na deze bezichtiging hoor je meteen of je de ruimte krijgt toegewezen. Accepteer je de ruimte, dan wordt ter plaatste de overeenkomst getekend en krijg je de sleutel van je ruimte. Je dient dan ook meteen de eerste maand en borg te voldoen.

Ervaringen

Wat anderen zeggen over Oranje Steengoed

Bij Oranje Steengoed draait alles om vertrouwen, samenwerking en resultaat. We kunnen natuurlijk zelf vertellen hoe betrokken en professioneel we zijn maar we laten liever onze bewoners en ondernemers aan het woord. Lees hier hoe zij de samenwerking hebben ervaren.

Nu na ruim een jaar heb ik mijn werkruimte verruild voor een permanente werkruimte dicht bij huis. Ik ben erg tevreden over Oranje Steengoed als beheerder van de ruimtes en gebouwen. Altijd makkelijk contact kunnen leggen voor vragen, goed kunnen overleggen en hulp gekregen waar nodig. Mocht ik in de toekomst ooit weer een ruimte zoeken, zou ik zeker bij ze aankloppen.

Wendy

Omdat het moeilijk was een woning te vinden vlakbij mijn werk ben ik tijdens mijn zoektocht terechtgekomen bij Oranje Steengoed. Een duidelijk aanbod op de website m.b.t. beschikbaarheid waarna een kijkafspraak zo was gepland. Ik was verkocht, mooi uitzicht, veel ruimte, lage kosten met als enige risico er binnen een maand uit te moeten. Ik heb bijna 3 jaar antikraak gewoond op 3 verschilllende adressen met veel plezier. Antikraak wonen moet echt iets voor je zijn. Maar in mijn geval raad ik het via Oranje Steengoed zeker aan door korte lijntjes en vriendelijk personeel. Bedankt!

Auke

Oranje steengoed heeft het beste met je voor en als je goed kan samenwerken en met elkaar kan meedenken heb je een goeie aan elkaar. Ik heb mij zeker bij het gebruik van verschillende ruimtes gehoord en begrepen gevoeld. Alles is bespreekbaar en wordt snel gefixt wanneer nodig.

Marloes

Alleen maar positieve ervaringen gehad met oranje steengoed beheer in de vier jaar tijd dat ik via hen heb mogen wonen. Een zeer correct bedrijf met zeer professionele mensen die aandacht voor je hebben. Ga maar zo door!!!

Kebe

Ik ben een vrouw van 46 jaar en heb twee jaar gewoond via Oranje Steengoed en dat is zeer goed bevallen. De lijnen zijn kort en vriendelijk. Er wordt goed gekeken naar de samenstelling van bewoning in een gebouw en Oranje Steengoed is sociaal. Verder zijn er duidelijke regels, waardoor een pand leefbaar en gezellig blijft.

Maaike

Super goede organisatie die ons huisvesting heeft geboden toen we het het hardst nodig hadden. Ontzettend veel respect en waardering voor de mensen die de organisatie dragen en uitdragen. Goede communicatie en je gehoord voelen!

Milan

Ik heb 1,5 jaar in een woning gewoond via Oranje Steengoed met mijn partner. Helaas is de woning opgezegd. De contacten waren altijd goed en ook weekends werden zaken meteen opgepakt. Dank voor alles.

Alida